Proef de sfeer

Welkom!

Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op onze website. Wij zijn de Eurekagroep uit Epe. In onze klas zitten hoogbegaafde kinderen van groep 4 en 5. De kinderen komen uit de wijde omtrek van Epe. Niet alleen van Stichting Proo, maar ook kinderen vanuit andere stichtingen zitten in onze groep. Op dit moment zijn we met 12 kinderen. Maar er komen regelmatig kinderen bij. Dat vinden we super gezellig!

We hebben in het schooljaar 2018/2019 al gewerkt met projecten over elektriciteit en over programmeren. Op dit moment zijn we bezig met een project over het menselijk lichaam. Wat het vierde thema wordt? Dat is nog even een verrassing.

Wij vinden het belangrijk dat je je welkom en fijn voelt in onze groep, dat je kunt zijn wie je bent en laat weten wat je ergens van vindt. We gaan uitdagingen aan met elkaar en leren van en met elkaar.

Uitgangspunten

De basis is veiligheid en verbondenheid. Vanuit deze basis zijn onze uitgangspunten:

• Leren leren

• Leren denken

• Leren leven

Vanuit deze uitganspunten realiseren we ons onderwijsaanbod.

Aanbod

We werken onder andere aan de volgende punten:

• Psycho educatie: o.a. mindset, brein, zijnsfactor van hoogbegaafdheid, omgaan met hoogbegaafdheid, in je kracht staan, je kwaliteiten kennen, filosofie

• Executieve vaardigheden: o.a. plannen en organiseren, doorzetten, omgaan met frustraties, doelgericht werken, omgaan met emoties, eerst denken dan doen

• Burgerschap en actualiteiten: op dit moment door het voorbereiden van een nieuwsbericht van de afgelopen week en daarbij een stelling te bedenken waarover we kunnen discussiëren

• Sport-, spel- en drama activiteiten: o.a. leren over emoties, invoelen in een ander, uit je hoofd en in je lijf, balans houden tussen hart, hoofd, en lijf

• Groepsdoelen en individuele doelen

• Strategietraining: o.a. door het spelen van smartgames

• Projecttijd: onze projecten duren ongeveer 10 weken. De leerlingen zoeken een onderzoeksvraag bij het project en gaan met hun onderwerp aan de slag. Aan het eind van de periode presenteren ze hun werk aan de rest van de groep.

In de ochtend starten we altijd met een inloop. Daarna bespreken we met elkaar hoe we de dag zijn ingegaan. Hoe voelen we ons? Wat houdt ons bezig? Daarnaast bespreken we de doelen van de dag en het programma.

Aan het einde van de dag gaan we weer bij elkaar zitten en reflecteren we de dag. Hoe is het gegaan? Waar hebben we aan gewerkt, hebben we wat geleerd? We sluiten af met het benoemen van ons gevoel, hoe vonden we het en hoe voelen we ons.