onze HB groepen

Eurekagroepen

Welkom!

Wat leuk dat je een kijkje komt nemen op onze website. Wij zijn de Eurekagroep uit Epe. Wij werken in Epe met de Eurekagroep X en de Eurekagroep Y. De eerste groep is een middenbouwgroep; zij komen op maandag en dinsdag samen. In deze groep zitten 18 kinderen. Eurekagroep Y is een bovenbouwgroep. Zij komen op donderdag en vrijdag samen. In deze groep zitten 12 kinderen. Om te laten weten dat wij inhoudelijk veel samenwerken hebben wij gekozen voor X en Y; zo zie je direct dat wij bij elkaar horen.

De kinderen in onze groepen komen uit de wijde omtrek van Epe. Niet alleen van Stichting Proo, maar ook kinderen vanuit andere stichtingen zitten in onze groep. Er komen regelmatig kinderen bij. Dat vinden we super gezellig!

Wij vinden het belangrijk dat je je welkom en fijn voelt in onze groep, dat je kunt zijn wie je bent en laat weten wat je ergens van vindt. We gaan uitdagingen aan met elkaar en leren van en met elkaar.

Uitgangspunten

De basis is veiligheid en verbondenheid. Vanuit deze basis zijn onze uitgangspunten:

• Leren leren
  • Leren denken
  • Leren leven

Vanuit deze uitganspunten realiseren we ons onderwijsaanbod.

Aanbod

We werken onder andere aan de volgende punten:

• Psycho educatie: o.a. mindset, brein, zijnsfactor van hoogbegaafdheid, omgaan met hoogbegaafdheid, in je kracht staan, je kwaliteiten kennen, filosofie
  • Executieve vaardigheden: o.a. plannen en organiseren, doorzetten, omgaan met frustraties, doelgericht werken, omgaan met emoties, eerst denken dan doen
  • Burgerschap en actualiteiten: op dit moment door het voorbereiden van een nieuwsbericht van de afgelopen week en daarbij een stelling te bedenken waarover we kunnen discussiëren
  • Sport-, spel- en drama activiteiten:  o.a. leren over emoties, invoelen in een ander, uit je hoofd en in je lijf, balans houden tussen hart, hoofd, en lijf
  • Groepsdoelen en individuele doelen
  • Strategietraining: o.a. door het spelen van smartgames, maar ook bij de Chinese les (Eurekagroep X) en de lessen Bridge (Eurekagroep Y)
  • Projecttijd:  onze projecten duren ongeveer 10 weken. Op dit moment werken wij binnen beide groepen aan het project "Ik ben - Jij bent - Wij zijn" en ligt de aandacht bij de politiek.

In de ochtend starten we altijd met een inloop. Daarna bespreken wij met elkaar hoe we de dag zijn ingegaan. Hoe voelen wij ons? Wat houdt ons bezig? Daarnaast bespreken wij de doelen van de dag en het programma.

Aan het einde van de dag gaan wij weer bij elkaar zitten en reflecteren wij op de dag. Hoe is het gegaan? Waar hebben wij aan gewerkt, wat hebben wij geleerd? Wij sluiten af met het benoemen van ons gevoel, hoe vonden we het en hoe voelen we ons.