onze school in Ermelo.

Proef de sfeer

Welkom op de website van de T.O.P.-klas uit Ermelo!

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in onze klas en even een kijkje komt nemen op onze website. Hopelijk word je dan net zo enthousiast als wijzelf!

De T.O.P.-klas is in februari 2018 gestart op De Arendshorst in Ermelo. De naam van onze klas is door de leerlingen bedacht. Het staat voor Talent Ontwikkeling en Plezier. Op dit moment zitten er 17 kinderen in onze klas, variërend van groep 4 tot en met groep 7. We hebben het erg fijn samen.

We zijn alweer bezig met ons 4e thema. Na ‘Ontdekkingsreizigers’, ‘Het brein' en ‘Elektriciteit’ zijn wij nu actief aan de slag met het thema 'Verrassende bestemmingen'. Het doel van dit thema is dat ieder kind zich verdiept in een gebied, waar zij nog nooit eerder van gehoord hebben. Passend bij dit gebied gaan de kinderen vier verschillende opdrachten uitvoeren. De eerste opdracht is dat zij uitzoeken welke officiële talen er in hun gebied gesproken worden. Vervolgens gaan zij letters en woorden opzoeken in deze taal (of talen) en proberen zij deze uit hun hoofd te leren, door gebruik te maken van verschillende strategieën. Tegelijkertijd werken de kinderen ook aan een onderzoeksopdracht. Daartoe verdiepen zij zich in verschillende thema’s bij hun gebied, zoals de geografie, flora en geschiedenis. De uitkomsten van hun onderzoek verwerken de kinderen in een presentatie.

De derde opdracht is een culturele opdracht. Op basis van de kennis die zij dan reeds hebben opgedaan over hun gebied, gaan de kinderen een cultureel aspect nader uitwerken. Belangrijk is dat zij iets bedenken waarvan zij vinden dat het bij hun gebied past. Zij moeten hun keuze ook kunnen onderbouwen. Sommige kinderen bedenken zelf een gerecht, anderen ontwerpen een dans, kunstwerk of muziekstuk. De vierde en laatste opdracht is het organiseren van een vakantiebeurs (Open Huis voor ouders, leerkrachten en andere belangstellenden), waar ieder kind het eigen gebied gaat promoten. Daartoe ontwerpen de kinderen een aansprekende poster om de aandacht van de bezoekers te trekken.

Naast de themagerichte activiteiten werken we binnen de T.O.P.-klas ook aan een groepsdoel (zoals bijvoorbeeld 'We doen elke dag iets met een klasgenoot, die we nog niet zo goed kennen’ om elkaar goed te leren kennen) en individuele doelen.

Daarnaast krijgen de kinderen elke week bridgeles, verzorgd door de bridgevereniging Ermelo. Voor veel kinderen is dit één van hun favoriete activiteiten op het lesrooster.

Ook besteden we aandacht aan psycho-educatie. Dat is een lastig woord voor 'jezelf beter leren kennen'. Tijdens de psycho-educatie leer je onder andere hoe jouw brein werkt, wat jouw talenten en uitdagingen zijn en op welke wijze je kunt omgaan met (voor jou) lastige situaties. Tot slot presenteert één van de kinderen iedere week zijn of haar Nieuwsbericht. Tijdens het Nieuwsbericht wordt een actueel nieuwsitem besproken aan de hand van een door het kind bedachte stelling. Kinderen bedenken voor- en tegenargumenten bij deze stelling. Het doel hiervan is dat de kinderen leren om genuanceerd naar het nieuws te kijken en respectvol en inhoudelijk met elkaar in dialoog te gaan.

Hopelijk heb je nu een beetje een beeld gekregen van onze klas en alles wat we doen. Ben je nieuwsgierig geworden? Kom dan gerust een keer langs. Maak dan wel even een afspraak, zodat wij weten dat je komt. Dat is wel zo handig! Hopelijk tot snel!